De gemeente

De Hervormde Gemeente Linschoten (PKN) is een ‘veelkleurige’ gemeente, die zich rijk gezegend weet met veel jongeren, jonge gezinnen en een bloeiend verenigingsleven. De gemeente telt ca. 850 leden, onder welke 400 belijdende leden en ruim 450 doopleden.

Identiteit

Als Hervormde Gemeente Linschoten weten wij ons onderdeel van het ene lichaam van Jezus Christus. Wij staan in de gereformeerde traditie binnen het protestantisme, waarbij wij ons verbonden weten met de Gereformeerde Bond. Als gemeente willen wij ons richten naar de Bijbel als Gods Woord, waarbij we nauwe aansluiting zoeken bij de Gereformeerde belijdenisgeschriften. Dat kleurt de eredienst en andere activiteiten, waarbij naast de versterking van het persoonlijk geloof en de onderlinge band, het christen zijn in ons dorp en het getuige zijn van Christus in deze tijd centraal staan.

Wat geloven wij?

Ons geloof is in de eerste plaats gebaseerd op de Bijbel, het Woord van God. De kernpunten van ons geloof staan kort beschreven in de Apostolische Geloofsbelijdenis (of De Twaalf Artikelen van het geloof); deze oudst bekende belijdenis stamt al uit de tweede eeuw:

1. Wij geloven in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en van de aarde
  2. en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
  3. die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
  4. die geleden heeft, onder Pontius Pilatus is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;
  5. op de derde dag opgestaan uit de doden;
  6. opgevaren naar de hemel, zittende aan de rechterhand van God, de Almachtige Vader;
  7. van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
  8. Wij geloven in de Heilige Geest.
  9. Wij geloven een heilige, algemene, christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
  10. vergeving van de zonden;
  11. opstanding van het lichaam;
  12. en het eeuwig leven.

Inrichting van het gemeenteleven

Voor de kerkenraad is het uitgangspunt voor de inrichting van het gemeenteleven dat alles gericht is op de erkenning van de Drieënige God als
  • de Vader, Die de wereld heeft geschapen en nog bestuurt en regeert;
  • de Zoon Jezus Christus, gegeven als exclusieve zaligmaker tot verlossing en verzoening van onze zonden;
  • de Heilige Geest, Die overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel, Die ons geloof wil schenken en ons leven vernieuwt.
De drieslag ellende, verlossing en dankbaarheid dient in het leven van de gemeente op evenwichtige wijze aan de orde te komen, evenals de betekenis van het Verbond.