Deelgenotenproject 'Hart4Rwanda'

Afgelopen periode hebben we als Zendingscommissie veel tijd gestoken in het uitzoeken van een zendingsproject waar wij ons als gemeente aan kunnen verbinden. We hebben dit in nauw contact met de GZB gedaan. Zij hebben ons hierin begeleid en geadviseerd.

We hebben besloten om ons, als deelgenoten, te verbinden aan het zendingsproject ‘Hart4Rwanda’ van Martin en Marleen ’t Hart.

Martin en Marleen komen uit Veenendaal en inmiddels zijn hun kinderen uit het huis gegaan. Deze nieuwe situatie bood hen de mogelijkheid om met de GZB in gesprek te gaan over een mogelijke uitzending, iets wat altijd al een diep verlangen is geweest. Maar met een opgroeiend gezin was dit niet mogelijk.
Martin heeft een bedrijfskundige IT-opleiding en ervaring met het inrichten van IT in een internationale omgeving. Marleen heeft in het basisonderwijs verschillende taken vervuld zoals: intern begeleider, remedial teacher en leerkracht. Zij wilden hun talenten en ervaring graag inzetten voor de kerk in het buitenland.
De GZB is samen met hen op zoek gegaan naar een plek waar Martin en Marleen de kerk kunnen ondersteunen.
Dit bleek de Anglicaanse kerk in Rwanda te zijn. De kerk in Rwanda wil graag het jeugdwerk versterken, want er zijn veel jongeren in de kerk, maar het is lastig om met hen in contact te blijven (de situatie lijkt soms veel op die in Nederland). De kerk zoekt naar nieuwe manieren om deze jongeren te bereiken en wil daarom inzetten op 'online'. Jongeren zijn ook in Rwanda vooral online te bereiken.
Hiervoor is echter wel een verbetering van de ICT-structuur nodig en daar gaat Martin zich voor inzetten. Marleen gaat het onderwijs op een aantal basisscholen in de omgeving van hun woonplek verbeteren. Hun voorlopige woonplaats is Kigali en de uitzending is afgesproken voor de periode van vier jaar.
Martin en Marleen zijn in juni 2016 uitgezonden naar Rwanda vanuit de Sionskerk in Veenendaal. Ook hebben zij een thuisfrontcommissie vanuit deze kerk.

Martin en Marleen:
Wat heeft IT met zending te maken?
Dat is meer dan u misschien denkt! De Anglicaanse kerk in Rwanda ziet IT als hun missie om de jongeren in de hoofdstad Kigali met het Evangelie te bereiken. Het is ons verlangen hen daarbij te helpen en zo in het buitenland iets te mogen betekenen in Gods Koninkrijk. Op het moment dat onze vier kinderen volwassen zijn, kruist deze IT-hulpvraag van de Anglicaanse kerk in Rwanda ons pad. Deze hulpvraag is uiteindelijk onze missie geworden.

We hopen u door middel van de nieuwsbrieven en blogs op de hoogte te houden van het werk van Martin en Marleen.

Voor meer informatie kunt u kijken op:
www.gzb.nl/hart4rwanda of www.facebook.com/hart4rwanda